Axelbesvär

Besvär och smärta i axeln kan bero på flera saker, en vanlig orsak är ensidig belastning. Genom behandling och träning hjälps vi åt att snabbt lindra dina symtom.
Axeln är kroppens rörligaste led och en extremt viktig del för all aktivitet med våra armar. Det krävs balans mellan rörligheten vi behöver utan att förlora för mycket stabilitet och styrka. Om funktionen i axeln inte fungerar så kan man inte bara få ont där utan det kan också utveckla smärta längre ut i armen.

Man kan även råka ut för plötslig vävnadsskada eller överansträngning. Det vanligaste är att musklerna överansträngs av monotont arbete som t.ex. vid datoranvändning. Tyvärr sker det ofta att man inte tar tag i dessa problem i tid utan fortsätter att belasta trots att det smärtar. Detta ger till slut en hypersensitiv axel som då gör ont, även vid normal belastning.

Vanligaste åkommorna vid axelbesvär:

Frozen shoulder

Anledning till att man får frozen shoulder är fortfarande okänd. Det är vanligt att problemet uppstår efter ett axeltrauma, de drabbade är oftast även över 40 år. De första symtomen är vanligtvis smärta som går över till en stelhet i axelleden. Orsaken till stelheten bakom frozen shoulder är att ledkapsel och ligament “skrumpnar ihop” och förtjockas. Har man fått diagnosen frozen shoulder får man ha tålamod då man kan räkna med att det tar tid att få tillbaka rörligheten i axeln. En osteopat hjälper dig med att lindra symtomen och hjälper dig att bibehålla så mycket rörlighet som möjligt i axeln. Det är viktigt att närliggande områden som nacke, bröstrygg, nyckelben, skulderblad är fria från restriktioner och fungerar bra för att axelns funktion ska kunna optimeras, därför undersöks alltid dessa områden.