Höftbesvär

Det finns flera anledningar till att man upplever höftbesvär. Ett exempel är höftledsartros som är en degenerativ sjukdom, det gör att brosket i leden förstörs successivt. En faktor som ökar risken för att få artros är om man har ett jobb som sliter väldigt mycket på kroppen. Har du däremot ett måttligt belastande jobb så är det förebyggande för höftledsartros. Alla bevis pekar på att man bör träna om man har artros, även med lätt smärta, då det påverkar symtomen positivt.

I de flesta fall är höftbesvär relaterat till smärta i musklerna, att du har överansträngt dig på något sätt. Då hjälper det oftast med vanlig mjukdelsbehandling och ledbehandling. Det finns även flera olika diagnoser som kan visa sig som smärta i höften, kontakta oss för att boka tid så hjälper vi dig.

Höftledsinklämning

Höftledsinklämning eller FAI (femoral acetubular inpingement) gör vanligtvis ont vid flexion i höften, där lårbenshalsen trycks mot ledpannan. Det kan då göra ont när du t.ex. sitter på huk. Det gör då vanligtvis ont i ljumsktrakten. Det du kan göra själv är att jobba på att tolerera smärtan bättre genom att gå in och nudda på smärtan, med några repetitioner varje dag. Det kan ex. hjälpa med 5 sekunder x 10 gånger, en gång per dag. Du ska känna att smärtan avtar med repetitionerna du gör och att du inte får en reaktion som håller i sig hela dagen efter. På så sätt kommer din kropp att vänja sig vid att tåla den inklämningen bättre. Till slut kommer den att sluta smärta helt och hållet. Behandling av bäcken och höftledsfunktion kan även vara till stor hjälp, kontakta oss så hjälper vi dig både med undersökning och behandling.