Rygg- och nackbesvär

Nackbesvär

Många av våra patienter söker sig till oss för just rygg- och nackbesvär, både akuta och kroniska.
Ett mycket vanligt sjukdomstillstånd är nackbesvär och det kan ha flera olika orsaker.
Nackens funktioner är komplicerade och spelar en central roll i hela rörelseapparaten, det är ett mycket komplicerat samarbete mellan leder, muskler, fascia och nervsystemet.
Symtomen för olika nackbesvär kan många gånger vara väldigt snarlika, så det är extra viktigt med en noggrann klinisk undersökning utreda orsaken och korrekt rikta behandlingen. Vid misstanke om allvarligare tillstånd skicka vidare patients till rätt vårdinstans.

Några vanliga nackbesvär är:

Ryggbesvär

Det är vanligt att få ont i bröstryggen och många gånger hänger smärtan i bröstryggen ihop med nackbesvär. Precis som när man får ont i nacken är det ofta ett monotont arbete som ligger bakom smärtan i bröstryggen.
Har man däremot besvär med smärta mellan skulderbladen är det väldigt vanligt att man får ont när man andas in djupt. Orsaken till smärta vid inandning kan var en låsningar i lederna i rygg och revben. Upplever du smärta på en specifik punkt mellan skulderbladen kan det vara på grund av diskproblematik i nacken. Det kallas ”referred pain” när en struktur ger smärta någon annanstans.

Ländryggssmärta kan man även uppleva, det kan ex. orsakas av tunga lyft eller monotont sittande. Vanliga sätt det kan uppenbara sig på är muskelvärk, facetledssmärta och diskbuktning/diskbråck vilket kan ge utstrålning ner i säte och ben, detta kan många gånger ske av påverkan från ischias nerven.
Ryggskott eller (akut) lumbago är en smärta som uppstår plötsligt och är vanligtvis en rätt så kraftig smärta i ländryggen som gör att man får svårt att röra sig. Ryggskott är en av de vanligaste orsakerna till att man söker en osteopat.

Några vanliga ryggbesvär är: