Förslitningsskador

Förslitningsskador i foten

Förslitningsskador är ett samlingsnamn för flera olika åkommor. Smärta i hälsenan är en vanligt förekommande smärta och kan uppstå hos de flesta, den behöver inte heller vara aktivitetsrelaterat. Ofta kan man se en förtjockning eller svullnad kring hälsenan, stram och öm vadmuskulatur samt dålig rörlighet i fotleden. Ett av de mest besvärliga i vardagen kan vara att gå i trappor då senan belastas som störst. Känner man på hälsenan är den ofta öm och kan bero på inflammation i senan eller achillesbursit (slemsäcksinflammation).

Hälsporre (plantarfascit) är besvär med att det gör ont i hälen, vid fotkuddens början. Hälsporre är den vardagliga benämningen, men inte den medicinska diagnosen. Hälsporre är det benutskott som bildas från hälbenet men behöver i sig inte orsaka någon smärta. Själva smärtan i hälen orsakas av en skada eller irritation på fästet för plantarfascian (bindväven) mot hälbenet.
Oftast upplever man smärtan som skarpast när man vaknat och tar de första stegen på morgonen, eller om man reser sig upp och går efter att ha suttit still en längre period.
Det kan göra väldigt ont att belasta foten, och oftast läker det ut av sig själv även om det kan ta lång tid.

Tennisarmbåge (musarm)

Det är en vanlig överbelastningsskada orsakad av repetitivt arbete av underarmen. Smärtan sitter oftast på utsidan av armbågen men den kan även stråla nedåt i armen, handen och fingrarna. Oftast blir muskelfästet väldigt ömt och smärtan blir mer intensiv när musklerna i underarmen aktiveras. Tennisarmbåge är väldigt vanligt hos kontorsarbete, men kan även förekomma hos ex. hantverkare. Såklart kan även idrotter framkalla besvären som exempelvis tennis. En behandling som kan lindra besvären är behandling av muskler och leder i underarmen samt optimering av skuldrans funktion brukar hjälpa bra vid tennis armbåge.